Home staging – jak připravit nemovitost k prodeji?

22. 2. 2021

Pokud jste se rozhodli prodat svou nemovitost, poradíme Vám, jak zabodovat u zájemců na první pohled. Pojďte se s námi podívat na možnosti, jak zvýšit atraktivitu své nemovitosti pomocí home stagingu, profesionálních fotografií a videoprohlídek.

Co je to "Home Staging"?

Obecně lze říci, že Home staging je přípravou nemovitosti na prodej a s tím i související prezentací pomocí profesionálních fotografií, videoprohlídek a virtuálních prohlídek nemovitostí.

Home staging můžeme rozdělit na:

  • Základní home staging, při kterém se pracuje s dekoračními předměty a nábytkem, který se v nemovitosti nachází. Tato varianta je nejlevnějším způsobem přípravy nemovitosti a při prodeji by měla být v dnešní době již samozřejmostí. Více informací o tom, jak nemovitost správně připravit, najdete níže v našem článku.

  • Druhou variantou je virtual staging, při kterém se Vaše nemovitost profesionálně nafotí a v rámci postprodukce se do ní přidá nábytek a další prvky, které případným kupcům pomohou ukázat možný potenciál nemovitosti po rekonstrukci, dokončení nebo vybavení, a to vše ve fotorealistické kvalitě. Virtual staging je velmi kvalitní, rychlou, a ne příliš nákladnou službou, která Vám značným způsobem pomůže při prodeji nezařízené nebo nedokončené nemovitosti. Úprava jedné fotografie začíná na 1500 Kč. Pokud se s námi chcete poradit na možném zařízení prostor, stačí kliknout zde a my Vám s virtual stagingem rádi pomůžeme.

  • Třetí možností je zařízení prostor Vaší nemovitosti dovezeným nábytkem a dekoracemi, které se v některých případech nechávají v nemovitosti i při samotných prohlídkách. Tato varianta je však finačně i časově nejnáročnější.

Proč se vlastně pro home staging rozhodnout?

Odpověď je jednoduchá – díky kvalitní přípravě nemovitosti lze zvýšit její kupní cenu, upoutat pozornost velkého množství zájemců a urychlit samotný prodej Vaší nemovitosti.

Čím kvalitněji dokážete svoji nemovitost odprezentovat, ať už pomocí videoprohlídky nebo kvalitních fotografií interiéru a exteriéru, tím zvyšujete její atraktivitu mezi ostatními nabízenými nemovitostmi. Pokud Vás zajímá, jak mohou videoprohlídky nebo profesionální fotografie nemovitostí vypadat, klikněte na následující odkaz.

Pokud opravdu chcete získat z prodeje Vaší nemovitosti co nejvíce peněz, je dobré držet se některých zásad, které Vám pomohou připravit Vaše prostory co možná nejlépe.

  • Základem je čistý a uklizený prostor.
  • Drobné opravy nemovitosti se opravdu vyplatí (např. nově natřené radiátory či vymalované stěny).
  • Jelikož se snažíte oslovit co nejširší okruh zájemců, kteří mají různý vkus, je vhodné volit spíše neutrální bytové doplňky a držet se hesla, kdy méně znamená více.
  • Home staging by měl vyzdvihnout přednosti nemovitosti, a naopak pomoci možným nedostatkům být méně viditelné.
  • Díky home stagingu se snažíme „odosobnit“ prostor od majitele tak, aby si zájemce dokázal co nejlépe představit v nemovitosti sám sebe nebo svou rodinu. Argumenty, že se v nemovitosti bydlí, a proto přeci nevadí, když jsou některé věci vidět nebo stav odpovídá každodennímu používání, jsou mimo hru.

Abyste si dokázali lépe představit detaily, které jsou pro home staging důležité, ukážeme si příklady na následujících fotografiích hlavních místností nemovitosti. Díky tomu budete schopni sami nachystat Vaši nemovitost pro realitního fotografa, který Vám bude připravovat profesionální fotografie nemovitosti pro prezentaci.

Kuchyně

Kuchyně se často považuje za nejdůležitější část domova. Je to také místnost, kde kupující zvažuje i nejvyšší finanční náklady na případnou renovaci oproti ostatním místnostem domu, proto je dobré ji ukázat v co nejlepším světle. Kuchyňská linka by měla vypadat prostorně – ukliďte tedy po dobu prohlídek nebo přípravy fotek či videa alespoň část spotřebičů do skříněk, zejména ty starší nebo barevně odlišné.
Zároveň taktéž uschovejte čistící prostředky, utěrky, odpadkové koše a případné osobní věci. Pokud máte v kuchyni lesklé plochy, můžete proti světlu zkontrolovat, jestli při úklidu nebyl opomenut např. otisk prstu či kapičky vody. Toto pravidlo platí dvojnásob, pokud máte v kuchyni nové kvalitní spotřebiče. Snažte se jejich lesklé plochy co nejvíce vyleštit, aby mohl realitní fotograf nafotit jejich detail.
Pro navození příjemné atmosféry může dobře posloužit miska s čerstvým ovocem nebo váza s květinami na jídelním stole.

Obývací pokoj

Obývací pokoj je místo, kde člověk bude trávit spoustu času, ať už společně s rodinou nebo odpočinkem. Měl by proto působit dostatečně reprezentativně a zároveň pohodlně.
Uschovejte všechny časopisy a noviny. Upravte polštáře a poskládejte či případně ukliďte deky či přehozy. Zvažte, které dekorativní předměty v pokoji zanechat, a které odstranit – elegantní mísa na stolku nebo váza  s květinami je dobrý nápad. Nicméně však dejte pozor na množství dekorativních prvků, protože by mohly zastínit místnost. Květiny, ať ty čerstvé nebo zasazené v květináči, by neměly být zvadlé či uschlé. Taktéž dejte pozor na viditelnost kabelů od televize a elektroniky.

Ložnice a dětský pokoj

Ložnice by měla působit jako klidná a útulná místnost. Platí zde poměrně stejná doporučení jako pro obývací pokoj a pár navíc. Dobrým nápadem je pořídit kvalitní a jednoduché povlečení (nejlépe bez výrazných vzorů). Postel je středem celé místnosti, proto je vhodné dát si záležet s pečlivým ustláním peřin a polštářů. Oblečení a osobní věci uschovejte do skříní a v dětském pokoj se pokuste uklidit co nejvíce hraček. Před prohlídkou doporučujeme taktéž urovnat obsah skříně – někteří zájemci mohou nakouknout, zejména v případě, kdy máte v ložnici skříně vestavěné.

Pokud si myslíte, že podlaha není zcela v bezchybném stavu – například poškrábaná od dětí či bot, dobrým pomocníkem může být dočasné umístění koberců či předložek. Místnost pak bude působit útulněji a podaří se Vám zakrýt drobný nedostatek. Dbejte také na funkčnost osvětlení – to platí pro celý byt.

Koupelna

U koupelny je nutné klást velký důraz na čistotu a jednoduchost. Představte si koupelnu v hotelovém pokoji – podobný dojem chcete, aby udělala Vaše koupelna na zájemce o nemovitost. Proto se vynasnažte odstranit všechny osobní věci – kartáčky na zuby, mycí houby, sprchové gely, šampóny, žiletky, či kartáče na vlasy z okraje vany a odkládacích ploch u umyvadla. Stejně tak i koš na prádlo je lepší pro účely prezentace uklidit. Sklopte poklop záchodové mísy a odstraňte toaletní papír. Čisté ručníky můžete vhodně naaranžovat, pokud Vám to prostory koupelny umožní.

Zkontrolujte spáry u obkladů, jestli v nich při úklidu nezůstaly drobné nečistoty, a stejně tak u lesklých a zrcadlových ploch opět překontrolujte případné nedostatky.

Předsíň a chodba

Vstup do předsíně představuje moment, od kterého si zájemce utváří názor na nemovitost. I zde je nutné nepodcenit přípravu prostoru. Ukliďte všechny bundy a boty do skříní a botníků. Pokud máte domácí mazlíčky, schovejte případný pelíšek, zachůdek a vodítka z chodby do bezpečí skříňky.

Technické zázemí nemovitosti – garáž, dílna, zahrada

Pokud k Vaší nemovitosti patří i zahrada, garáž, sklep či dílna, je nutné zrevidovat i jejich stav.
U technického zázemí se snažíme zvýraznit velikost prostoru – proto je dobré co nejvíce věcí uklidit do skříněk a vyprázdnit tak plochu – uklidit nářadí, smotat a uschovat hadici a zahradní potřeby. Auto by nemělo být zaparkované v garáži. U elektrických garážových vrat je dobré zkontrolovat jejich funkčnost, a stejně tak i stav osvětlení. Zároveň se i zde díváme na čistotu a upravenost. Na zahradě se hodí posekat trávník a zkontrolovat stav rostlin a květin. Zahradní nábytek můžete naaranžovat. Pokud je na zahradě bazén, je dobré se rozhodnout, jestli jej hodláte prezentovat zazimovaný nebo odkrytý – v tom případě je nutné dohlédnout taktéž na jeho stav po zimních měsících.

Toto jsou základní body a zásady, na které je dobré pamatovat, pokud chcete zkusit zvládnout home staging nemovitosti svépomocí. Pokud se rozhodnete pro profesionální pomoc, i tak se nemusíte bát extrémně vysokých finančních nákladů – koneckonců, jak jsme uvedli na začátku tohoto článku, smyslem home stagingu je zvýšit hodnotu Vaší nemovitosti, čímž se má zajistit i návratnost těchto investic v podobě vyšší prodejní ceny Vaší nemovitosti.

Pokud budete mít nějaké otázky nebo budete mít zájem o naše služby, ať už jde o video, fotografie nebo virtuální prohlídky, budeme rádi, když se nám ozvete – v rámci konzultace můžeme prodiskutovat podrobněji možnosti a situaci Vaší nemovitosti a vybrat pro Vás nejlepší řešení pro její prezentaci a uvedení na trh


Mohlo by vás zajímat